De vereniging heeft de volgende mogelijke bronnen van inkomsten:
- Contributies
- Communicatie
- exploitatiekosten van bar of kantine
Opbrengsten uit communicatie zijn bijvoorbeeld geld voor logo’s op websites, de borden in de hal of langs het veld etc.
Hoewel sponsoring geld kan opleveren, kost het ook iets want sponsoren werven is niet iets wat bij de club of vereniging past. Het kost tijd, energie kan geld kosten, verstoren en tot conflicten leiden. De vraag die iedere vereniging of club zich zou moeten stellen is: Willen we wel gesponsord worden?
Sponsoring is al lang geen extraatje meer maar inmiddels onmisbaar geworden voor menig club en vereniging om te kunnen overleven. Als een club of vereniging actief met sponsoring aan de gang wil, zal dit een plek moeten krijgen in de organisatiestructuur.
Als alle volgende vragen positief kunnen worden beantwoord, kan met sponsoring als activiteit worden begonnen:
- Zijn sponsor inkomsten echt nodig?
- Kunnen we voldoende sponsoren vinden?
- Zijn er mensen binnen de club die het sponsorbeleid kunnen uitvoeren?
- Wordt het sponsorbeleid onderdeel van het bestuurs- c.q. verenigingsbeleid?
- Zullen de leden de effecten van sponsoring accepteren?