Een sponsor verwacht van de club een tegenprestatie. We spreken ook wel over de rechten van de sponsor, we maken het volgende onderscheid:
- Communicatieve rechten
- Associatieve rechten
- Hospitality rechten
Communicatieve rechten
Deze vorm van tegenprestatie komt het meeste voor. Praktisch gezien zijn het alle objecten waar fysiek een naam en/of logo op kan worden vermeld. Deze rechten kun het eenvoudigst op waarde worden geschat.
- Wedstrijdkleding
- Trainingskleding
- Casual kleding eerste team
- Reclameborden of boarding
- Vlaggen
- Dug-outs
- Naamgeving velden
- Welkomstbord
- Auto’s van spelers
- Tassen
- Materialen (ballen, hoekvlaggen, kisten etc)
- uitingsvormen als briefpapier, binnenreclame, clubblad, website, mailings
Associatieve rechten
Associatieve rechten zijn de activiteiten die de sponsor zelf onderneemt om te laten weten dat hij sponsor is van uw club, vereniging of evenement, bijvoorbeeld in de lokale media maar ook door foto’s of andere uitingen van de club op kantoor te laten zien. We kunnen dit soort rechten ook goodwill noemen.
Hospitality rechten
Onder hospitality (ontvangen en vermaken van relaties in een zakelijke sfeer) rechten vallen verschillende vormen. Denk aan vipboxen, sponsorlounges, etc. Wat er ook onder valt is het gebruik van de accomodatie van de club of vereniging voor bijeenkomsten van de sponsor zoals vergaderingen, clinics of bijeenkomsten. Dit bespaart de sponsor geld en daar mag dus best tegenover staan.