Sponsoring is een verantwoordelijkheid van het bestuur. Het bestuur moet de uitvoering wel delegeren aan anderen, een sponsorcommissie. In het meest ideale geval bestaat de sponsorcommissie uit een persoon omdat op die manier langs elkaar heen werken wordt voorkomen. In de praktijk zal de sponsorcommissie uit meerdere mensen bestaan. Belangrijk is wel dat er een persoon is die het ‘gezicht’ richting toekomstige sponsoren is.
Chef Acquisitie
De eisen die moeten worden gesteld aan de chef acquisitie van de sponsorcommissie zijn o.a.:
- Voldoende tijd hebben
- Overdag beschikbaar zijn in verband met openingstijden van bedrijven
- Affiniteit hebben met bedrijfsleven
- Representatief
- Netwerker die makkelijk contacten kan leggen
- Slagvaardig in het nemen van beslissingen
- Creatief zijn in het bedenken van oplossingen
- Planmatig kunnen werken
- Kunnen rapporteren
- Insider vanuit club en vereniging, moet de club door en door kennen
Taken van de sponsorcommissie
De taken van de sponsorcommissie bestaan uit:
- Sponsorwerving
- Invulling en afronding van de overeenkomst
- Administratie
- Uitvoering afspraken
- Meten van het effect en evalueren
- Sponsorbehoud en -beheer