Branche-exclusiviteit
Sponsoring wordt vaak gekoppeld aan branche-exclusiviteit. Dit betekent dat als Pepsi Cola hoofdsponsor wordt van een club er geen plek meer is voor Coca Cola als sponsor. Om dit voor de lokale club of vereniging door te voeren, gaat wat ver. Hou branche-exclusivieit in elk geval beperkt tot de hoofd- en cosponsoren. Eventuele toetreding van merken uit dezelfde branche in de Bedrijvenclub zou tot onderwerp van gesprek moeten worden gemaakt binnen de Bedrijvenclub om te kijken of er bezwaren tegen zijn.
Ambush marketing
Hier is sprake van als een bedrijf goede sier maakt met een project waar de concurrent sponsor is. Een aantal voorbeelden:
- Mensen een petje van Pepsi op zetten bij een door Coca Cola gesponsorde wedstrijd (opzettelijk)
- Een concurrent van bedrijven in de Bedrijvenclub geeft trainingspakken weg aan een Dames team
- Spullen bestellen bij de concurrent van een bedrijf uit de Bedrijvenclub
Laat altijd de belangen van de bedrijven in de Bedrijvenclub voorgaan. Leg het probleem in elke geval voor en vraag om toestemming.
Stel de regel in dat voor sponsoring van teams, individuen en evenementen de toestemming van het bestuur nodig is en regel een bijdrage voor de club als geheel